Fotografia ognia

Fotografia ognia zdecydowanie do łatwych nie należy.

Jakie są pierwsze problemy przy fotografii ognia?

Pierwszym dylematem jest, czy fotografie wykonać za dnia czy w nocy? Z krótkim czy z długim czasem naświetlania? Jeśli w dzień to jak uzyskać dłuższy czas naświetlania? Jak w ciemnościach ustawić ostrość? Czy ogień jest najważniejszy czy coś oprócz niego powinno się znaleźć na fotografii?

Fotografia ogień Żary Żagań Zielona Góra Fotograf 01 Fotografia ognia

Długi czas naświetlania – fotografia ognia

Zdjęcie na długim czasie sprawi, że ogień będzie sprawiał wrażenie, że żyje oraz, że jest go zdecydowanie więcej.

Jak uzyskać długi czas naświetlania zdjęcia w dzień? Najprostszym rozwiązaniem jest: ustawienie jak najniższej czułości ISO oraz zmniejszenie otworu przesłony. Dodatkowo polecamy nakręcenie filtru pełnego szarego ND. Po nakręceniu filtru trzeba pamiętać o dodatkowym skorygowaniu parametrów fotografowania.

Filtry pełne szare są dostępne w wielu dobrych sklepach fotograficznych oraz na allegro za niewielkie pieniądze.

Korzystając z długich czasów naświetlania należy pamiętać, aby zdjęcia robić ze statywu. Dla większej pewności nieporuszonego zdjęcia proponuję użyć samowyzwalacza przewodowego lub bezprzewodowego do wyzwolenia migawki (ostatecznie można użyć wbudowanego samowyzwalacza z opóźnieniem 2 lub 10 sek). Warto zdjęcie robić w formacie RAW oraz ręcznie ustawić balans bieli na wartość odpowiadającą naturalnego oświetleniu (aparat zazwyczaj myli się i automatycznie ustawia wartość na wartość ognia a nie światła dominującego w danej scenie.

Fotografia ogień Żary Żagań Zielona Góra Fotograf 02 Fotografia ognia

Jakiego czasu użyć fotografując ogień?

To jest sprawa indywidualna i zależna zarówno od tego, jaki efekt zamierzamy uzyskać jak i od użytego obiektywu, przesłony oraz filtru ND. Zazwyczaj dobre efekty uzyskuje się na czasie około 1-10sekund

Fotografia ogień Żary Żagań Zielona Góra Fotograf 01 Fotografia ognia

Obróbka zdjęć ognia

Jak już mamy wykonane zdjęcia ognia ze statywu w formacie .RAW to można udać się do „cyfrowej ciemni” by poprawnie wywołać zdjęcia. RAWy dają nam niesamowite możliwości obróbki m.in. prawidłowego ustawienia/zmienienia balansu bieli zgodnego z wizją danej sceny, odzyskania szczegółów, skorygowania ekspozycji.

Każdy fotograf stosuje inny typ obróbki, który nadaje zdjęciom niepowtarzalny charakter i styl.

 

Fireshow do załączonych zdjęć wykonali: Sarovia in Ignis – Żary.

Zapisz